Skip to content

Recension av The Sims 4: Dags Att Jobba

Ett gästinlägg av MonsterSteffa

I och med vårt engagemang i Sims-LAN:et förra året blev jag inbjuden att åka till EA Games-kontor och testa nya expansionen till Sims 4. Då det inte fanns utrymme för mig att åka till Stockholm så fick jag skicka min finaste vapendragare och Sims-expert Stefanie som fyllde mina skor galant under dagen och som dessutom har återgäldat mig med detta underbara gästinlägg om den nya expansionen. Steff är även en bokslukare – läs gärna hennes bokblogg här. /Linn Jalakas

Torsdagen den 12 Mars hade jag förmånen att åka till Stockholm för att vara en av de utvalda testarna till den kommande (och första) expansionen för The Sims 4.
Ni som känner både mig och Linn vet redan att ingen av oss har direkt varit överförtjusta i grundspelet The Sims 4, så hur är då The Sims 4: Dags Att Jobba? Kort och koncist:
Över förväntan.

Med tanke på hur platt och tråkigt basspelet är, hade jag inte några höga förväntningar. Bekräftelsen om Aliens var givetvis välkomnande – men där stannade min ”längtan” till expansionen, tills jag fick förfrågan och besked om att åka iväg på detta event. Bara att få åka iväg till Stockholm och besöka EA Games kontor var coolt bara det….!

04.45 ringde min väckarklocka på torsdagsmorgonen. Upp och in i duschen för att torka hår och se ut som en människa – inte en zombie. Varför så tidigt? Är jag så fåfäng? Nja, vi ska inte prata om mig nu, men 05.45 var jag och killen på väg ut till bilen för att åka till Landvetter flygplats. Mitt plan därifrån åkte vid 07-tiden, så då blir det tidigt. Väl framkommen på Arlanda hittar jag de tre som skulle dela taxin med mig, vi alla hade åkt samma plan.

koplanta kopia

Vid klockan 9 var vi framme vid EA Games kontor. Kontrakt skrevs för att få tillträde till byggnaden (och jag hoppas inte att jag sålt min själ nu eller anmält mig som frivillig ätare av koplantans tårtbit) och där har vi den, Koplantan! Sovandes som tur var.

Jag vet att ni undrar om expansionen och inte om min dag. Men jag har ju sagt det, över förväntan!
Ett 40-tals personer slussas in i ett rum med nästan lika många datorer, med Sims 4-startmenyn redo. Först skulle vi få en presentation av expansionen, presenterat av Azure Bowie – producent för expansionen. Ett rykte om en Alien-värld besannades, vilket var välkomnade (liksom Aliens) och i sin rätta ordning.
Hade du förväntade dig något annat?

Recension av The Sims 4: Dags Att Jobba

Så vad är det för expansion?

I The Sims 4 basspelet försvinner dina simmar i så kallade ”rabbits holes” när de går till jobbet. I Dags Att Jobba får du följa med dina simmar och göra aktiva val över din sims arbete via tre karriärer. Dessa kallas för aktiva karriärer och är: Kriminalare, Vetenskapsman/Forskare samt Doktor. Du får 3 synliga uppdrag (ungefär) att utföra. När din sim har klarat en uppgift, dyker genast en ny upp. Alltså – det finns alltid 3 uppdrag att utföra och det kommer nya när du är klar med en utav de gamla. Tillsammans med en mätare kan du se hur bra din sim har presterat under arbetsdagen. Precis som du blir befordrad på ett vanligt jobb i The Sims 4, blir du det i Dags Att Jobba – Jobba hårt och du blir befordrad!

Utöver dessa 3 karriärer finns det även möjlighet att ha en egen butik, där din Sim kan sälja kläder, möbler, fotografier och/eller bakverk. De två senare är nya färdigheter för expansionen! Fördelen med att sälja dina fotografier är att du kan ta hur många kort som helst (det är gratis) och bara toksälja… Om du är konditor och gör bakverk kostar det pengar att göra bakverken. Du kommer vara mer beroende av att ha en fungerande inkomst om du vill ha ett litet konditori.
När vi ändå är inne på det, du kan inte ha en butik på din hemtomt. Du kan inte bo helt och hållet i din butik. Du kan placera en säng, ha en egen toalett och så vidare i ett eget rum vid din butik – men var förberedd på att dina kunder kommer gå in där och utföra sina behov, kanske kolla på tv eller liknande om en tv finns. Det går inte att låsa dörren så att bara din Sim eller utvalda simmar kan gå in där – vilket de flesta spelarna är vana vid från The Sims 3. (Ska bli skoj att se om denna funktion läggs till, eftersom vi påpekade detta.)

03-12-15_10-44 AM.png

 

Vad jag testade

Jag lät min Sim starta ett litet konditori till att börja med. Vad för något gick att baka och hur lätt var det att få allt att fungera? Med lite fusk hade min Sim råd att köpa en stor byggnad för att starta ett stort konditori – men vad hjälpte det? Det gick ju ändå bara att ha en anställd från början. Min Sim var duktig och bakade bröd och bagels. Hon gick ut och sökte efter frukter för att göra en fruktpaj och strödde florsocker (tror jag att det var) på brownies om jag bad henne att göra det.

03-12-15_2-56 PM.png

Det gick inte jättebra med mitt konditori. Min Sim slet hårt och var ständigt trött eller kissnödig. Kollegan jag anställt fick jag säga till varje dag vad hennes arbetsuppgift skulle vara (Ta betalt/Städa/Fylla på varor/Typ bara vara där) vilket jag ofta glömde att säga till om. En liten kundvagn syns ovanför kunderna när de vill betala, så går din sim (eller en anställd sim) fram och tar betalt med en iPad (typ). Varorna står fint placerade i speciella färdigdekorerade kylar och håller länge (20 simdagar sedan den blev klar). För att en vara ska kunna säljas, behövs en knapptryckning på föremålet du vill sälja och välja att du vill att föremålet skall vara säljbart.

Efter ett par dagar i mitt konditori, kände min Sim sig redo att tjäna mer pengar som Vetenskapsman. Uppgifter som att fråga efter kristaller och analysera dessa dök upp, och jag kunde även ta mikroprover av växter ute i det fria för att analysera dessa. Även DNA-prover kunde min Sim fråga sina kollegor om för att analysera. Hon fick i uppgift att skapa serum vid kemibänken, experimentera med kristaller och metaller och även brainstorma fram lite idéer för att kunna skapa en SimRay (du kan bland annat frysa andra simmar).

03-12-15_2-59 PM-2

 

03-12-15_2-59 PM

Med den utvecklade SimRayen som kunde vidareutvecklas till att förvandla föremål, så går det inte alltid som det är tänkt att det ska gå..! Min Sim reagerade inte på att det brann först heller, utan det upptäckte hon först hennes kollegor kom skrikande springandes.

03-12-15_3-03 PM.png

När dagen nästan var över för mig och de andra som skulle till flyget, fick vi tillgång till en sparfil där Simmar var på toppen av sina aktiva karriärer. Detta för att kunna utforska t.ex. en ”hemlig värld” (yep, alienvärld) som du kan öppna upp inom den vetenskapliga karriären. Dock hann jag aldrig fixa detta, vilket var tråkigt för att även om jag såg den när Azure visade oss den i demon, hade det varit fräckt att faktiskt utforska den lite också.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis verkar det en trevlig expansion. Lite nya kläder fanns och möjligheten att skapa Simmar i CAS som Aliens (som faktiskt kan dölja sitt Alien-utseende och se ut som en normal Sim) finns! Karriärerna verkar roliga alla tre och med lite med tid samt tålamod kan det vara kul att ha ett litet bageri. Att Storyprogession saknas i The Sims 4 är nog betydligt tydligare med Doktors-karriären där random Simmar kan komma in med sjukdomar och graviditeter, men sen när din Sim stöter på dem i grannskapet så är de varken sjuka, gravida eller har några nyfödda bebisar. Allt över förväntan, men varför fanns inte det här med i basspelet så att det var värt att köpa från första början?

Be First to Comment

Kommentera